Pozice Tygra, Jeřába a Hada

Pozice Tygra, Jeřába a Hada

Porozumění konceptu jeřába, tygra a hada v sestavě tchaj-ťi-čchüan

Napsal John Conroy
Překlad Dana Jurková (2016)

Podle principu Jin a Jang je tchaj-ťi-čchüan starobylé, vnitřní čínské bojové umění, které se cvičí pro zdraví a sebeobranu. Tchaj-ťi-čchüan je zakořeněné v biomechanických principech a považuje se za výjimečný bojový systém a praktické a působivé cvičení, při kterém se jedinec cítí radostně a zdravě. Styl tchaj-ťi-čchüan rodiny Jang, jejíž přímá linie se dá vystopovat až do 18. století k mistrovi Jang Lu-čchanovi, spolu s téměř všemi styly tchaj-ťi, obsahuje ve svém vyjádření mnoho zvířecích pohybů, konkrétně jeřába, tygra a hada.

Mnoho stylů tchaj-ťi vyzdvihuje nadřazenost jednoho konceptu zvířete nad druhým. Styl rodiny Jang nicméně nedělá rozdíl mezi těmito třemi silnými a zdatnými zvířaty. Tchaj-ťi-čchüan poukazuje na obratnost všech tří stvoření: jeřába, tygra i hada. Každé zvíře svým vlastním způsobem využívá jinových a jangových principů.

Jeřáb

Jeřáb využívá jangového principu ve ztělesnění rovnováhy. Stojí velice vzpřímeně a lehce, jeho pohled je výrazně zaostřený. Jeřáb k obraně před protivníkem používá bystrost oka, přesnost zobáku, hbitost kroku a lehkost křídel. Noha jeřába je tak silná, že jí může zvednout a položit na vodu, aniž by zčeřil hladinu. Jeho nohy i zobák jsou tak mocné, že mohou hbitě a silně udeřit proti větru. Zrcadlové neurony jeřába zneklidňují protivníka tím, jakým způsobem dávají najevo jeho připravenost k útoku. Z této situace čerpá jeřáb krátkodobou, ale důležitou výhodu.

Představte si, jaké by to bylo se s takovým zvířetem setkat. Zažít jak se jeho křídla zvětšují, jeho pohled proniká vaším a jak si lstivě připravuje svá chodidla nebo zobák k útoku. Jak spouští vaše zrcadlové neurony a vytváří tak obrovský vliv na váš emocionální systém.

Tygr

Tygr používá jinový princip ve ztělesnění tíhy. Má výjimečné periferní vidění ke sledování. Má velkou sílu v zádech a nohou. Může našlapovat ke své kořisti s hrudníkem téměř až k zemi. Jeho neskutečné tunelové vidění k pronásledování kořisti znásobují neskutečná rychlost, lehkost a hbitost. Pomocí svého ocasu (kostrče) tygr obratně manévruje svou velkou tíhu, může svou oběť složit k zemi a výkonně ji zasadit smrtící ránu. Následně reaktivuje periferní vidění k obraně a konzumaci potravy.

I v případě tygra si představte, jak se s tak divokým zvířetem setkáte tváří v tvář. Představte si jeho zaostřené oči a sílu, kterou v sobě tygr má. Posuďte sami, jak se cítíte a jak představa ovlivňuje emoční systém skrze zrcadlové neurony.

Had

Had používá pohyb vinutí jako ztělesnění jinového a jangového principu, tvrdého a měkkého. Had klouže po svém břiše a používá své fascie (pojivové tkáně) k pohybu. Jeho hypnotické oči uvádějí do tranzu jeho oběť, mezitím co se had klouzavým pohybem dostává blíže. Pak provede smrtelný a jedovatý úder, nebo se s lehkostí a rychlostí lstivě obtáčí kolem své kořisti, a to tak měkce, že pohyb vypadá, jako by had neměl kosti. Nechává svou oběť v očekávání, pak využívá jangové síly k udušení nebo zlomení kostí.

Opět si představte, jaký vliv bude mít setkání s hadem na vaše zrcadlové neurony.

Posuďte sami, který z těchto protivníků je výkonnější. Ať už tygr napadne jeřába, nebo had tygra, každý bude nahánět hrůzu svým vlastním způsobem. Výsledek je nepředvídatelný. Stejně tak se na to můžeme dívat v situacích, kdy používáme bojové umění. Každý by chtěl být zkušený ve všech těchto konceptech přežití, aby se mohl přizpůsobit jakýmkoliv okolnostem a jakémukoliv protivníkovi.

Samozřejmě jeřáb, tygr i had používají páteřní svaly. Jakýkoliv pohyb je závislý na trupu. Špatným používáním páteřních svalů se můžete zranit. Hlavní páteřní svaly zahrnují svaly břicha, střední a dolní části zad (nikoliv však ramena) a okrajově zahrnují také boky, ramena a krk.

Je nutné zmínit, že styl tygra doplnil a propagoval jako cvičení vhodné pro všechny mistr  Jang Čcheng-fu. To je důvodem, proč je styl rozšířený a všeobecně známý. Mistr Jang Šou-čung, syn Jang Čcheng-fua, pokračoval v otcových šlépějích, stejně tak jako jeho dcery.